Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jednostki produkcji bydgoskiej Pesy wyjadą na tory w połowie 2029 roku. Będą to najdłuższe pojazdy kursujące po szlakach w regionie.
Otwarcie ofert w postępowaniu, które ogłoszono w maju tego roku, nastąpiło dopiero we wrześniu. Wydłużony czas przetargu spowodowany był między innymi licznymi pytaniami potencjalnych dostawców. Okazało się, że
tylko Pesa i Newag chcą dostarczyć nowe pociągi, które użytkować będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Pesa dostarczy nowe pociągi dla Łódzkiego Po dołożeniu blisko 65 mln złotych, które brakowało, żeby zakończyć przetarg, wybrana została najkorzystniejsza oferta. Najwyższą liczbę punktów otrzymała ta złożona przez Pesę Bydgoszcz, która dostarczy najdłuższe w regionie łódzkim, bo pięcioczłonowe jednostki. Te będą miały 100 metrów długości i przynajmniej 220 miejsc siedzących dla pasażerów. Co istotne, w każdym pojeździe będzie można jednorazowo przewieźć do 20 rowerów.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego informuje, że wartość zamówienia podstawowego, czyli dostawa 6 sztuk pojazdów wynosi 323,2 mln zł, a koszt ich utrzymania przez 25 lat to kolejnych 265,6 mln zł. Zakup pociągów zostanie dofinansowany z programu Fundusze Europejskich dla Łódzkiego kwotą 220 mln zł.
Warto wspomnieć, że zamówienie zostało podzielone na część podstawową i opcję w proporcjach: 6+12, co da w sumie 18 nowych pociągów. Województwo łódzkie ma możliwość skorzystania z prawa opcji, czyli zakupu kolejnych 12 EZT-ów w ciągu czterech lat od daty zawarcia umowy. Wraz z dostarczeniem tych pojazdów producent będzie zobowiązany utrzymywać je przez 25 lat (w ramach zamówienia podstawowego), a w sumie przez 30 lat – w ramach opcji.
Pierwsza partia sześciu EZT-ów byłaby dostarczona w połowie 2029 roku. Pozostałe – jeżeli UMWŁ zwiększy zamówienie – trafiłyby do Łodzi nie później niż pod koniec 2035 roku.
Dla bydgoskiego producenta będzie to już drugi kontrakt z samorządem województwa łódzkiego. W lutym 2023 roku
Pesa podpisała umowę na dostawę 4+20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 3 (wcześniej określanych jako Regio160). Pociąg dla Łódzkiego
zaprezentowany był na tegorocznych targach Trako. Ostatecznie, w ramach prawa opcji, władze regionu zamówiły 10 dodatkowych jednostek. Dostawa trójczłonowych EZT-ów przewidziana jest na połowę 2026 roku.
Ponad 50 pociągów we flocie ŁKA w 2026 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna aktualnie użytkuje 39 pociągów dwu i trójczłonowych: 20 elektrycznych jednostek Flirt3 od Stadlera, 14 elektrycznych jednostek Impuls 2 od Newagu oraz 5 hybrydowych jednostek, także z Newagu. Po przyszłorocznej dostawie elektrycznych jednostek Elf 3, liczba pojazdów we flocie samorządowego przewoźnika zwiększy się do 53 sztuk. O 59 sztukach będzie można mówić w połowie 2029 roku, a o 71 pojazdach w perspektywie dekady.